Monday, March 26, 2007

The head hunter got the copywriter

Era o vreme cand toti isi scoteau palaria in fata ta daca erai avocat sau medic. Sa nu mai vorbim de mult respectatul “domn inginer”. Acum, in conceptia populara, daca esti avocat musai esti plin de fite si lucrezi la vreun birou notarial unde pui stampile pe certificate iar daca esti medic ce sa zicem?... numai atentiile iti mai misca inima.
Astazi, cartile de vizita sunt mult mai atractive daca sub nume scrie o denumire, de preferabil in engleza, cu inteles dublu si incetosat. Aceste slujbe sunt provocatoare, ravnite si suna al naibii de bine! Si cum sa nu sune daca numai simpla rostire a denumirii jobului lasa lumea cu gura cascata. Mama banuieste ca tu nu te-ai angajat nicaieri si ca te intretine cineva iar vecina de la II cand a auzit ca esti “copiroaitar” a scotocit in toate partile si cum nu a auzit ce e ala, banuieste ca o fi vreo secta.
Primul job care face furori este cel de copywriter. Oficial, copywriterul este cel care creaza ideea/textul inclus in mesajele publicitare, pornind de la indicatiile primite de la client. Off-record, copywriter-ul este un rasfatat al vietii profesionale. Ajunge la serviciu asa cum ii vine inspiratia si dispare la fel de brusc pentru o incursiune in locurile care il aprovizioneaza cu idei….belferul, closca cu ideile de aur, el e ganditor si e mereu gata sa creeze, excentric si original.
Ce face el de fapt? Creeaza sloganuri, dialoguri, descrieri de produs. Dincolo de imaginea idilica a geniului care se perinda misterios prin birou gata sa mai scoata o perla, copywriterul are si el un program 9-17 care nu tine cont de fazele inspiratiei lui, creativitatea lui trebuie sa fie mereu in limitele impuse de client si are si el un punct slab, ca toti muritorii de rand: deadline-urile.
Art director-ul traieste si el in lumea creatiei absolute. In cadrul unei agentii de publicitate cei doi lucreaza mana in mana pentru ca art directorul este cel care se ocupa de transpunerea in imagini a mesajelor concepute de copywriter. El este cel care da tonul vizual al produsului iar munca lui nu e deloc usoara. Inchipuiti-va ca trebuie sa creati o imagine fresh, plina de semnificatii in fiecare zi. Deci, poate o fi salariul de peste 1000 de euro dar ca sa ii si castigi trebuie sa fii un fel de guru al graficii.
Pana acum, am vorbit de un fel de poeti moderni si pictori nonconformisti, transpusi in varianta moderna. Dar cine le da si astora un upgrade? Pai nimeni altul decat trainer-ul. El este un fel de dascal pentru ratustele ratacite ale companiilor, un fel de formator de minti. El elaboreaza strategii, face statistici si incearca sa descopere si sa elimine punctele slabe in organizarea unei firme. Oricat de frumos ar suna jobul, nu trebuie de fapt sa stai in birou si sa dai sfaturi, pentru ca el nu se ocupa de elevi de liceu care asculta muzica in ultima banca ci de adulti, de profesionisti care se asteapta sa le fie provocate limitele, sa li se arate solutii revolutionare. Ce iti trebuie ca trainer? Multa energie. In primul rand. Apoi excelente abilitati de comunicare si de multa rabdare, cunostinte despre natura umana si de experienta de viata.
Si, in fine, am ajuns si la temutul head hunter. Oricat de fioros ar parea, el este de fapt un fel de James Bond al Resurselor Umane. Este un recrut iscusit, are acces la informatii private, se invarte in cercuri de oameni sus-pusi si cluburi exclusiviste unde gaseste oamenii-cheie…pentru ca asta trebuie el sa faca. Sa gaseasca omul potrivit pentru jobul potrivit. Si nu orice fel de job, ci un post de conducere. El trebuie sa fie charismatic, original, cu o cultura generala extrem de vasta, un bun negociator si o fire persuasiva.

No comments: